Nie umiesz wytrwać na diecie? To błędy, które popełniasz. Ich wyeliminowanie może być zaskakująco łatwe

Fot. KIK Fit
Zacznę się zdrowo odżywiać – ile razy podejmowałaś/eś to wyzwanie? Ile razy przechodziłaś/eś na „diety cud”, naiwnie wierząc, że w tydzień zgubisz klasyczne 5 kilogramów i znów poczujesz tę błogą satysfakcję, że w końcu się udało. A pamiętasz to uczucie, gdy kilka dni później masa ciała wróciła do normy… mało tego! Pojawiały się nadprogramowe kilogramy, a przecież prawie nic nie jesz. Zastanawiasz się, co robisz źle?

Dlaczego inni wyglądają atrakcyjnie, dobrze się czują w swoim ciele, są zdrowi i pełni pozytywnej energii? Otóż oni najpewniej odkryli, że dieta to nie jest chwilowy post, głodówka ani odliczanie dni do końca wyznaczonego celu. Dieta sama w sobie nie ma nic wspólnego z reżimem, zakazami ani odmawianiem sobie przyjemności. Jak się to dzieje i jak zatem wytrwać na diecie? Już tłumaczę.

Należy zrozumieć jedną podstawową zasadę – dieta, to sposób żywienia, który jesteś w stanie zaakceptować nie na chwilę, ale na kolejne lata. Przede wszystkim należy dokonywać świadomych wyborów, kierować się rozsądkiem oraz stawiać na jakość jedzenia. To nie jest trudne, to jest naprawdę bardzo uzależniające, ale w taki zdrowy sposób. Nie wierzysz? Mam na to kilka dowodów.

Jestem dietetykiem KIK Fit Bar & KIK Fit Catering od ponad 2 lat. Bardzo często słyszę od stałych klientów KIK Fit, że są zdrowo uzależnieni od naszego jedzenia i ani myślą o powrocie do starych nawyków. Dlaczego im się udało? Pewnie pomyślisz, że to kwestia wygody, bo przecież łatwo jest wytrwać na diecie, jeśli jedynym zadaniem jest zjeść już przygotowane i zbilansowane posiłki. Zgadzam się, że czasem lepiej oddać się w ręce profesjonalistów i zrzucić z siebie ciężar planowania swojego jadłospisu. Nie mniej jednak jestem przekonana, że większe znaczenie ma to konkretne jedzenie serwowane przez KIK, które jest dla nich przyjemnością i swego rodzaju paliwem doskonałej jakości, które dostarcza potrzebnych wartości odżywczych napędzających metabolizm i cały organizm do pracy na najwyższych obrotach.
Zapamiętaj proszę, że uda ci się wytrwać w postanowieniu tylko wtedy, jeśli zadbasz o to, by organizm był odżywiony. Każda nieprawidłowo zbilansowana dieta, oparta na nieprzemyślanej strategii i zbyt dużym deficycie kalorii, wcześniej czy później spowoduje, że zaczniesz na nowo gromadzić zapasy tłuszczu.


Ujemny bilans energetyczny diety spowoduje utratę masy ciała. Jednak zbyt duża restrykcja kaloryczna na dłuższą metę jest niemożliwa do utrzymania. Organizm będzie zmuszony spowolnić metabolizm, by przystosować się do nowych warunków. Z czasem zacznie mu brakować energii, makroskładników, witamin i składników mineralnych – zacznie być słabszy. Nie będzie miał siły na logiczne myślenie, kreatywną pracę ani na regenerację. Skóra straci młodzieńczy blask, zaczną wypadać włosy, a paznokcie staną się coraz bardziej kruche i łamliwe. Spadnie odporność. Brak antyoksydantów, które są bronią w walce z wolnymi rodnikami, spowoduje stres oksydacyjny, który bardzo często związany jest z rozwinięciem się chorób. Pojawi się senność, dekoncentracja i poirytowanie ciągłym myśleniem o tym, na co masz ochotę i czego nie możesz. Rozregulują się hormony, poziom cukru we krwi, a jeśli do tego, chcąc sobie pomóc, zaczniesz wypijać hektolitry kawy i co najgorsze – palić papierosy lub wspomagać się napojami energetycznymi, jesteś na absolutnie przegranej pozycji w walce o lepszą siebie i piękne ciało.

Nie raz słyszałam historie od moich pacjentów, że ulegali takim niekonwencjonalnym dietom, co kończyło się zawsze tak samo – osłabienie organizmu oraz potrzeba czerpania przyjemności z jedzenia zmuszała ich do powrotu do starych nawyków. Z tą różnicą, że po takiej „terapii odchudzającej” ich organizm już wiedział, co się prawdopodobnie stanie niebawem i dzielnie gromadził nadmiar energii w postaci tkanki tłuszczowej na tak zwana „czarną godzinę”, która zawsze przychodziła, bo przecież kto się odchudzał tylko raz..? Jest wiele okazji: wakacje, wesela, święta, sylwester, Nowy Rok – wypada dobrze wyglądać… i historia się powtarza.
Jak zatem wytrwać na diecie? Oto moja, absolutnie sprawdzona strategia!
Po pierwsze nie podejmuj prób odchudzania na własną rękę, jeśli nie masz pojęcia o zasadach prawidłowego odżywiania. Udaj się w tym celu do kompetentnego dietetyka i oceń swój dotychczasowy sposób żywienia. Przeanalizuj swoje błędy żywieniowe i zastanów się, co i w jaki sposób jesteś w stanie poprawić oraz zmodyfikować. Pamiętaj o małych zmianach, bo te prowadzą do osiągnięcia potężnych celów. Zastanów się jak wkomponować posiłki do swojego dnia lub jak zmodyfikować dzień, by znaleźć czas na jedzenie. I nawet nie próbuj negocjować, że nie masz czasu – kwestia ustalenia priorytetów. Jeśli naprawdę nie masz czasu, możliwości, by gotować lub zwyczajnie nie masz na to ochoty, z przyjemnością zajmę się planowaniem twojej diety, a kucharze KIK Fit Catering jej przygotowaniem. Podejmuj świadome decyzje – czytaj etykiety, rozsądnie wybieraj restauracje oraz stawiaj na żywność nieprzetworzoną. Zapraszam Cię do KIK Fit Baru przy ulicy Szpitalnej 5 w Warszawie, gdzie znajdziesz jedzenie nieprzetworzone, atrakcyjne, smaczne i co najważniejsze stanowiące prawdziwą bombę odżywczą dla twojego ciała i umysłu.

Na koniec zapamiętaj, że nie kilogramy definiują Twoją atrakcyjność, ale to jak się czujesz w swoim ciele. Pełna akceptacja i poczucie pewności siebie to klucz do zdrowia i dobrego samopoczucia. Nie muszę chyba wspominać o aktywności fizycznej – bo tak jak w udanym związku – dieta i sport muszą iść zawsze w parze i się wzajemnie uzupełniać.

Artykuł powstał we współpracy z KIK Fit

Trwa ładowanie komentarzy...