W tej diecie jesz tłusto i... chudniesz! Dieta ketogeniczna potrafi zdziałać cuda, ale nie każdy da radę

Dieta ketogeniczna to dieta wysokotłuszczowa, ograniczająca spożycie węglowodanów
Dieta ketogeniczna to dieta wysokotłuszczowa, ograniczająca spożycie węglowodanów Fot. Pixabay
Pojawianie się coraz to nowych diet chyba już nikogo nie dziwi. W ostatnich tygodniach hitem wśród gwiazd stała się dieta ketogeniczna. Celebryci, w tym m.in. siostry Kardashian, twierdzą, że zapewnia świetne i szybkie rezultaty, jednak specjaliści ostrzegają, aby podchodzić do niej ostrożnie.

Dieta ketogeniczna to hit ostatnich miesięcy, co widać m.in. na Instagramie, na którym ponad 1,5 miliona postów użytkownicy oznaczyli hashtagiem #ketodiet. W całym szaleństwie trzeba jednak pamiętać, żeby przy stosowaniu każdej diety zachować rozsądek i przed zmianą odżywiania skonsultować się z lekarzem.

Co ciekawe, celem stworzenia diety ketogenicznej wcale nie miało być pozbycie się zbędnych kilogramów. Ten rodzaj odżywania miał pomagać dzieciom chorującym na padaczkę i ludziom cierpiącym przez chorobę Alzheimera. Chudnięcie było jedynie skutkiem ubocznym, który okazał się na tyle atrakcyjny, że szybko został podchwycony przez gwiazdy i zwolenników szczupłej sylwetki. Na czym polega ten sposób odżywiania? W wielkim skrócie – jemy bardzo dużo tłuszczów, stopniowo eliminując węglowodany, co pozwala na wprowadzenie organizmu w tak zwany stan ketozy. W takiej sytuacji energia nie jest pozyskiwana przede wszystkim z glukozy, ale z ciał ketonowych, powstałych w procesie rozpadu tłuszczu.
W diecie ketogenicznej jemy tłuszcz i prędko go spalamy, co pozwala na szybką redukcję wagi. Jeśli czasem po obiedzie czujesz, że musisz zjeść deser, a w ciągu dnia zdarzają ci się nagłe napady głodu, ucieszy cię fakt, że ten sposób odżywiania eliminuje również wahania poziomu insuliny odpowiedzialne za te niepożądane zachcianki.

Przykładowy jadłospis:

Śniadanie:
Jajecznica z dwóch jaj na boczku ze szczypiorkiem lub koperkiem i z pomidorami
Drugie śniadanie:
Serek wiejski lub twaróg z pestkami np. dyni, sezamem, siemieniem lnianym, nasionami chia i z papryką
Obiad:
z brokułami, olejem lnianym i oliwkami.
Podwieczorek:
Zimne nóżki
Kolacja:
Pstrąg z awokado i masłem orzechowym Czytaj więcej

źródło: dietoteczka.pl
To wszystko brzmi zbyt pięknie, aby mogło być prawdą. Rzeczywiście – dieta keto ma również sporo wad. Przez pierwszy okres stosowania żywienia mogą wystąpić zaparcia i ogólne poczucie zmęczenia. Będziemy więc trochę słabsi i ospali, co nie jest korzystne ani dla zdrowia fizycznego, ani kondycji psychicznej. Warto pamiętać, że aby wytrwać w diecie ketogennej, naprawdę trzeba być zdeterminowanym – tutaj nie ma miejsca na podjadanie i łamanie zasad. Jeśli chcemy osiągnąć efekty, musimy trzymać się sztywnym reguł. Bez wyjątku.
Jak twierdzi w rozmowie z naTematJagoda Podkowska, dietetyk Blueberry Health & Diet, dieta ketogeniczna to dieta nie dla każdego i nie na długo. – Drastyczna eliminacja węglowodanów niesie za sobą wiele zmian metabolicznych, których skutki mogą być odczuwalne w miarę jej stosowania – mówi ekspertka.

Dietetyk przekonuje również, iż nie jest to sposób odżywiania, który dobrze sprawdza się przy sportach wytrzymałościowych, ze względu na zubożenie rezerw glikogenu mięśniowego. Zwraca również uwagę, że bardzo często osoby, myślące, że są na diecie ketogenicznej, wcale na niej nie są, ponieważ restrykcje dotyczące ilości dostarczanych węglowodanów są trudne do zrealizowania.

Zdarza się, że przychodzą do mnie pacjenci twierdzący, że są na przysłowiowej ketozie, jednak tak naprawdę są na diecie wysokobiałkowej z podwyższoną zawartością tłuszczu - a taka dieta jest najzwyczajniej szkodliwa. Ilość węglowodanów dopuszczalnych w diecie ketogenicznej wymaga eliminacji również owoców i dużej części warzyw, co często sprowadza się do monotonii w diecie, a także niedoborów składników odżywczych.

Ze zdrowotnych pozytywów specjalista wymienia dobry wpływ diety w przypadku zaburzeń gospodarki glukozy oraz - przy spożywaniu tłuszczów nasyconych - działanie antyoksydacyjne. Co ciekawe, póki co, nie wykazano wyższej skuteczności diety ketogenicznej w redukcji masy ciała w porównaniu do standardowej diety z racjonalnym deficytem energetycznym, dlatego tym bardziej warto podchodzić do jej cudownych efektów z dystansem.


– Dieta ketogeniczna może mieć zastosowanie tylko w określonych sytuacjach i pod okiem specjalisty, który przede wszystkim wie jak zbilansować dietę, aby faktycznie wprowadzić kogoś w stan ketozy, w czasie którego konieczne jest monitorowanie stanu organizmu – ostrzega Jagoda Podkowska.

Każdy organizm jest inny i każdy będzie reagował na zmianę żywienia w indywidualny sposób, zatem nie warto, choć bywa to kuszące, bezgranicznie ufać gwiazdom zachwalającym swoje ostatnie odkrycia dietetyczne. Nasze ciało może na keto reagować zupełnie inaczej niż organizm Kim Kardashian czy Micka Jaggera – i jest to absolutnie normalne. Warto pamiętać, że pęd za idealną sylwetką nie może być pozbawiony zdrowego rozsądku.
Trwa ładowanie komentarzy...