Są rodzicami i dziadkami, a przy okazji... gwiazdami YouTube'a. Moda na dojrzałych youtuberów dotarła do Polski

Dojrzali youtuberzy z Polski w niczym nie są gorsi od zagranicznych rówieśników. Są równie dobrze przygotowani, odważni i kreatywni.
Dojrzali youtuberzy z Polski w niczym nie są gorsi od zagranicznych rówieśników. Są równie dobrze przygotowani, odważni i kreatywni. Fot. Screen z YouTube/Facebook Adam i Tata/Facebook Wiedza z Wami
Ten tekst powinien się zacząć od stwierdzenia, że media społecznościowe przestały być rzeczywistością zarezerwowaną wyłącznie dla młodych ludzi. Ale to frazes. Większość z nas ma już na Facebooku w znajomych osoby po pięćdziesiątce i nikogo to jakoś specjalnie nie dziwi. Nie dziwi również obecność w tym miejscu dziadków i babć, ani nawet to, że świetnie sobie z wirtualną rzeczywistością radzą, aktywnie w niej uczestnicząc.

Kwestię rozruszał Snapchat i Instagram - pojawienie się tych społecznościówek sprawiło, że w bardziej tradycyjnej formie, jaką powoli staje się Facebook, zrobiło się miejsce dla starszych osób. Młodsze odpłynęły do nowych miejsc, bo sąsiadowanie z rodziną na Fejsie to dla nich trochę jak pójście z matką w sobotę na imprezę.

Pasja broni się sama
Zupełnie inaczej ma się sprawa z YouTubem. To z wielu powodów wymagające medium, a największą chyba trudnością jest dla twórców przełamanie nieśmiałości związanej z występami przed kamerą. Druga myśl, jaka się pojawia, to ”kto to będzie chciał oglądać”. Na szczęście wszystkie tego typu argumenty zbijają zazwyczaj najbliżsi i to oni stają się ojcami sukcesu dojrzałych youtuberów. Tak było w przypadku Izabeli Kasperek, nauczycielki języka polskiego, która od ponad 3 lat prowadzi kanał ”Wiedza z wami”.

– Pomysł na kanał zrodził się w umyśle mojego męża. Uważał, że mam pewien dar przekazywania wiedzy – wspomina pani Izabela w rozmowie z naTemat. – Musiał minąć rok od pierwszej rozmowy na ten temat, zanim się do pomysłu przekonałam. Powodem było wejście tzw. "nowej matury" i wiele zmian z tym związanych. Uznałam, że uczniowie zasługują na to, by ktoś ich przez te meandry poprowadził.


Ziarno trafiło na podatny grunt. Okazało się, że młodzież nie tylko przyjęła kanał ciepło, ale pomysł spotkał się z dużym zainteresowaniem. W tej chwili ”Wiedzę z Wami” subskrybuje ponad 40 tysięcy osób z całej Polski, a kanał osiągnął wynik 5 milionów wyświetleń. To dobry wynik, zwłaszcza, jeśli weźmie się pod uwagę, że jedyną reklamą kanału była poczta pantoflowa.
Pani Izabela podejmuje tematy ciekawe, praktyczne, ale też zdarza jej się podejść do sprawy z humorem. Najbardziej popularne wideo na tym kanale - ”Jak zdać maturę ustną z polskiego na 100 procent?” - ma w tej chwili 222 tys. wyświetleń. Gdy pytam o trudności związane z prowadzeniem kanału, pani Izabela nie umie odpowiedzieć na to pytanie. Tłumaczy, że to pasja i radość z pomagania innym, więc jak tu mówić o trudnościach. Największa satysfakcja? – Pojawia się zawsze w chwili, kiedy dostaję piękne listy i komentarze z podziękowaniem za moją pracę, za zdane egzaminy i za to, że dzięki mnie komuś udało się coś zdać, chociaż zupełnie w siebie nie wierzył – mówi.

Jeśli jabłko pada niedaleko, to jabłoń nadal się liczy
Są też kanały, których największym atutem stała się różnica pokoleń. Tradycyjnie najbardziej bawią nas sytuacje, w których sami możemy się przejrzeć, a takich nie brakuje na kanałach założonych przez duety dziecko-rodzic. „O matko i córko” prowadzą 16-letnia Paulina Błędowska oraz jej mama, Katarzyna Błędowska. Kanał istnieje od 3 lat i przekroczył już 130 milionów wyświetleń.

Panie podejmują różne tematy, ale filmiki, które spotykają się z największym entuzjazmem to te, w których pojawiają się konkretne wyzwania, przede wszystkim humorystyczne. Najbardziej popularnym filmem jest ”Pizza challenge” (ponad 2 miliony wyświetleń), w którym dziewczyny losują, jakie składniki mają znaleźć się na pizzy (tak powstaje pizza z brokułami, parówkami i ciasteczkami). Oczywiście potem muszą to zjeść na oczach widzów. Pani Katarzynie nie brakuje dystansu do siebie, nie ma oporów, żeby stanąć przed kamerą i ramię w ramię z córką realizować materiały.

Co ciekawe, żadna z pań nie pamięta, kto wymyślił ten projekt, ale ewidentnie obie od początku czuły, ze to dobry pomysł. – Zawsze spędzałyśmy ze sobą dużo czasu, zawsze miałyśmy silną więź. Dziewczyny piszą teraz do nas, że dzięki naszym relacjom uczą się nowego spojrzenia na mamę. Córki przyznają, że bardziej dbają o tę relację. Jesteśmy inspiracją – wyznała z dumą Katarzyna Błędowska w programie Dzień Dobry TVN.
Na tym samym schemacie oparty jest kanał "Adam i Tata", prowadzony przez ojca i syna (275 tysięcy subskrypcji). Podobnie jak w przypadku „O matko i córko” panowie stawiają na lekką tematykę i choć nie brakuje tu wyzwań, największą popularnością cieszą się filmiki z cyklu ”Spróbuj się nie zaśmiać”.

Adam i Tata od początku nie kryli, że ich sytuacja finansowa daleka jest od ideału. Na samym kanale, nawet jeśli jest popularny, nie da się za dużo zarobić. M.in. z tego powodu duet zawiesił swoją działalność w zeszłym roku na trzy miesiące. Gdy powrócił, okazało się, że ich interesami zajęła się sieć partnerska, która od tego momentu ich reprezentuje i dba o ich interesy. To oznacza, że przed Adamem i jego ojcem pojawiła się realna szansa zarobku.

Wiek jest ich siłą, a nie słabością
”Kocham swój komputer, bo wszyscy moi przyjaciele tam mieszkają” - to taki cytat, który nie tylko świetnie portretuje nasze czasy, ale mam wrażenie, że spokojnie można by w nim było ”swój komputer” zastąpić słowem ”youtube”. Z roku na rok przybywa twórców na YouTubie, robi się dzięki temu coraz ciekawiej i coraz bardziej różnorodnie.

Jeśli myślicie, że temat youtuberów 50+ wyczerpują przykłady edukacyjne i rodzinne, jesteście w błędzie. Pozytywnym zaskoczeniem okazuje się tutaj youtuberka… urodowa. Trzeba mieć sporo odwagi w dzisiejszych czasach, żeby opublikować w internecie filmik, na którym widać nasze niedoskonałości, a przecież między innymi z tym wiąże się prowadzenie kanału prezentującego makijaż.
Bogusława Spryszyńska ma 55 lat i na swoim kanale poleca kosmetyki, pokazuje, jak dobrze wykonać makijaż oraz na co zwracać uwagę podczas zabiegów pielęgnacyjnych. Przyznaje, że pomysł na kanał dojrzewał w niej powoli, a punktem kulminacyjnym tego procesu był moment, gdy córka zasugerowała, że powinna to zrobić. Zaczęła. Pierwsze materiały były poligonem doświadczalnym. Starała się uczyć na własnych błędach i szybko wyciągać wnioski. Widzowie przyjęli ją dobrze, chwalili za odwagę, a nawet podziwiali, że nie krępuje jej wiek.

– Kiedy ktoś pyta mnie o wiek i mówię, że mam 55 lat to ta liczba wydaje mi się jakaś mało realna, wręcz kosmiczna. Mimo rodziny, doświadczeń zawodowych i życiowych, cały czas czuję się tą młodą dziewczyną, którą byłam wiele lat temu. Mój wygląd się zmienia, ale wewnątrz czuję się młoda – mówi w rozmowie z Onet.pl Bogusława Spryszyńska. – Kiedy moje koleżanki mówią: „chciałabym cofnąć czas”, ja myślę dokładnie odwrotnie. Chcę mieć tyle lat ile mam, bo w tym momencie życia, taka, jaka teraz jestem, jestem szczęśliwa. Doceniam moją historię, ona mnie ukształtowała.

Wspólnym mianownikiem jest dojrzały wiek i pasja. Każdy z nich czuje, że ma coś do zaproponowania i nie ma ochoty chować się w domu, z dala od świata. Nie sposób nie wspomnieć tutaj o Antonim Huczyńskim, znanym w Internecie jako Dziarski Dziadek. Pan Antoni zaraża optymizmem i dobrą energią, choć w młodości swoje przeżył (był żołnierzem Armii Krajowej, brał udział w Powstaniu Warszawskim).

Z pomocą wnuczka, który chętnie się angażuje, pokazuje na YouTubie (i nie tylko), jak utrzymać kondycję i zdrowie, jak pielęgnować w sobie dobre nastawienie do świata. Pozwolę sobie zacytować pana Antoniego z jednej z naszych krótkich rozmów, które miałam przyjemność z nim odbyć. ”Mam 95 lat. Jeszcze wiele mogę zrobić, jeszcze wiele mogę pokazać. Jeszcze młodym mogę pokazać!”. I niech to będzie dobra puenta dla tego tekstu.
Trwa ładowanie komentarzy...